måndag 1 december 2014

År 6: Abstrakt konst

Nytt arbetsområde på måndag 1/12 (grupp 1) och 2/12 (grupp 2).
Vi kommer att arbeta med abstrakt konst och reflektion.
Du kommer att genomföra två bilduppgifter och till båda dessa skall en reflektion skrivas.
Du kommer att få en färdig mall att skriva dessa reflektioner i.
Se längre ner för information om uppgifter och matris.

Här är filmen jag visade på genomgången:


En rolig länk där du kan göra abstrakt konst a la Pollock:
Du målar med datorns mus. När du klickar så byter du slumpvis färg.

 
Geometri
·         En bild uppbyggd av geometriska figurer.
·         Material: A3-papper, blyerts, linjal, passare, pastellkritor, moddlare, master medium
·         Reflektion: text kring arbetet med uppgiften Geometri.
 
Pollock
·         En bild skapad genom att droppa, skvätta och hälla färg.
·         Material: Flaskfärg, A6-papper, kartonglock, moddlare, sugrör
·         Reflektion: text kring arbetet med uppgiften Pollock.
 
Reflektionsfrågor:
·         Vad har jag arbetat med?
·         Vad är jag nöjd med? Varför?
·         Vad är jag mindre nöjd med? Varför?
·         Vad har jag lärt mig?
 
Mål:
Kunskap om vad färger är och hur man kan kombinera dessa till ett abstrakt uttryck
Kunskap om abstrakt konst och dess påverkan på måleri och skulptur
Kunskap om ett par abstrakta måleritekniker
Kunskap om hur man reflekterar kring sitt eget arbete


Betyg E
Betyg C
Betyg A
Eleven kombinerar former och färger på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kombinerar former och färger på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven kombinerar former och färger på ett väl fungerande sätt.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
 
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
 
Eleven ger enkla omdömen om sin arbetsprocess.
 
Eleven ger utvecklade omdömen om sin arbetsprocess.
Eleven ger välutvecklade omdömen om sin arbetsprocess.
Eleven prövar hur tekniker och material kan kombineras för olika uttryck.
 
Eleven prövar och omprövar hur tekniker och material kan kombineras för olika uttryck.
 
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur tekniker och material kan kombineras för olika uttryck.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar