måndag 1 december 2014

År 9: Bildanalys

Vi kommer under december och januari att arbeta med att bildanalys.
Analys av målningar, bilder, reklam & reklamfilmer.
Lektionerna kommer att varvas med genomgångar, gemensamt arbete, grupparbete och eget arbete.

Genomgång lektion vecka 49:



BILDANALYSFRÅGORNA


Denotation (bildbeskrivning)
      Vad ser vi i bilden: människor, saker, miljöer etc.?  
      Hur ser de/det ut? 
      Färg, ljus, vinkel? 
      Vilken teknik har använts?
      Var fastnar blicken?

Konnotation (tolkning av bilden)
      Vad gör bilden intressant? Varför?
      Vilka associationer får du när du ser bilden: privata, gemensamma, kulturella, historiska,        samhällsbaserade etc.  Varför?
      Vad känner du? Varför tror du?
      Vilka känslor föder bilden och vad i bilden framkallar dessa? 
      Vilka värderingar lägger vi in i det vi det vi ser? Varför?

Personliga reflektioner
      Vad tänker du som bara du kan tänka på, baserat på egna erfarenheter?



BILDANALYS matris etc.


Material & uppgifter:
Bildanalys: genomgång och övningar
Reklam: genomgång och övningar

Bedömning:
Analysuppgifter
Skriftlig bedömningsuppgift i bildanalys
Kontinuerligt under lektionstid

Mål:
Kunskap om bildanalys
Kunskap om analys av reklam och reklamfilm
Kunskap om bilders påverkan och budskap

Betyg E
Betyg C
Betyg A
 
Jag har viss användning av ämnesspecifika begrepp.
 
Jag har relativt god användning av ämnesspecifika begrepp.
 
Jag har god användning av ämnesspecifika begrepp.
 
Jag tolkar samtida och historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang och kopplar till egen erfarenhet och företeelser i världen.
 
Jag tolkar samtida och historiska bilder och visuell kultur och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang och kopplar till egen erfarenhet och företeelser i världen.
 
Jag tolkar samtida och historiska bilder och visuell kultur och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang och kopplar till egen erfarenhet och företeelser i världen.
 
Jag beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt.
 
Jag beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.
 
Jag beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.
 
Jag bidrar till att göra val som leder mitt arbete framåt.
 
 
Jag formulerar och väljer handlingsalternativ som med någon bearbetning leder mitt arbete framåt.
 
 
Jag formulerar och väljer handlingsalternativ som leder mitt arbete framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar