Analys av målningar, bilder, reklam & reklamfilmer.
Lektionerna kommer att varvas med genomgångar, gemensamt arbete, grupparbete och eget arbete.
Genomgång lektion vecka 49:
BILDANALYSFRÅGORNA
Denotation (bildbeskrivning)
•
Vad ser vi i bilden: människor, saker, miljöer etc.?
•
Hur ser de/det ut?
•
Färg, ljus, vinkel?
•
Vilken teknik har använts?
•
Var fastnar blicken?
Konnotation (tolkning av bilden)
•
Vad gör bilden intressant? Varför?
•
Vilka associationer får du när du ser bilden: privata,
gemensamma, kulturella, historiska, samhällsbaserade etc. Varför?
•
Vad känner du? Varför tror du?
•
Vilka känslor föder bilden och vad i bilden framkallar
dessa?
•
Vilka värderingar lägger vi in i det vi det vi ser?
Varför?
Personliga reflektioner
•
Vad tänker du som bara du kan tänka på, baserat på
egna erfarenheter?
BILDANALYS matris etc.
Material & uppgifter:
Bildanalys: genomgång och övningar
Reklam: genomgång och övningar
Bedömning:
AnalysuppgifterSkriftlig bedömningsuppgift i bildanalys
Kontinuerligt under lektionstid
Mål:
Kunskap om bildanalysKunskap om analys av reklam och reklamfilm
Kunskap om bilders påverkan och budskap
Betyg E
|
Betyg C
|
Betyg A
|
Jag har viss användning av ämnesspecifika
begrepp.
|
Jag har relativt god användning av
ämnesspecifika begrepp.
|
Jag har god användning av ämnesspecifika
begrepp.
|
Jag tolkar samtida
och historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang och kopplar till
egen erfarenhet och företeelser i världen.
|
Jag tolkar samtida
och historiska bilder och visuell kultur och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang och kopplar
till egen erfarenhet och företeelser i världen.
|
Jag tolkar samtida
och historiska bilder och visuell kultur och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang och kopplar till
egen erfarenhet och företeelser i världen.
|
Jag beskriver
bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt.
|
Jag beskriver
bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.
|
Jag beskriver
bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.
|
Jag bidrar till att göra val som leder
mitt arbete framåt.
|
Jag formulerar och väljer handlingsalternativ
som med någon bearbetning leder
mitt arbete framåt.
|
Jag formulerar och väljer handlingsalternativ
som leder mitt arbete framåt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar